Vandaag weer een reisdag - een van de langste - met een rit van ruim 560km van Springville naar Las Vegas.
Een aantal dingen viel ons op tijdens deze rit door de woestijn:
De temperatuur
De auto gaf een buitentemperatuur aan van 110 graden. Fahrenheit - welteverstaan. Desalniettemin is dat ruim 43 graden Celsius. Op een bepaald stuk snelweg stonden borden dat je je airco UIT moest zetten om oververhitting van de motor te voorkomen. Dit omdat de weg langzaam, maar over ruim 30 km gestaag omhoog gaat zonder dat je het doorhebt. En dan moet de motor nog harder werken in die zinderende hitte.
De zonne-energiecentrale
In de Mojavewoestijn zagen we wat leek op een groot aantal zonnepanelen. Ik had ze al eerder gezien tijdens mijn groot vliegavontuur in 2015, en het zijn geen zonnepanelen. Het zijn duizenden spiegels die het zonlicht doen reflecteren op een grote toren in het midden. Daar worden zulke hoge temperaturen bereikt dat water verdampt en zo turbines aandrijft voor de opwekking van electriciteit. Bijna 400MW bij elkaar!
We verblijven nu slechts één nacht in Las Vegas en later in de vakantie nog een nacht. Nu dus de uitgesproken kans om alles goed te bekijken. We begonnen met een rit per auto langs de Strip, langs alle grote casino's.
We verbleven in de Excalibur - een op ridders gebaseerde hotel/casino. Omdat het goedkoop was, hadden we twee kamers gereserveerd (meestal slapen we met zijn vieren op één kamer). Maar bij de check-in ging wat mis en hadden we voor nog geen EUR75 twee ruime kamers en de parkeergarage betaald. (Je hoort ons niet klagen!).
Na een duikje in het zwembad liepen we de hele Strip af - door alles casino's heen.
De kinderen mochten een ritje maken in de achtbaan die om casino New York New York heen draait. Hier staat ook de Statue of Liberty, de Empire State Building, de Brooklyn Bridge.
En er tegenover stond de Eiffeltoren (van casino Paris).
We zagen de prachtige bloementuin binnenin Bellagio, met "eieren" van 1.5m doorsnee, ieder gemaakt van 1400 bloemen, die nog eens dagelijks vervangen worden! En buiten de fonteinshow (dat toch een beetje zielig is na wat er dagelijks in Downtown Dubai te zien is).
Daarna nog de romeinse weelde van Caesars Palace...
...en de gondels en het San Marcoplein in de Venetian.
Na alle indrukken van deze maffe stad is het tijd om te gaan slapen.
Morgen eerst eens shoppen bij de Outlet Mall en dan gaat onze reis verder richting Grand Canyon.
Een aantal dingen viel ons op tijdens deze rit door de woestijn:
De temperatuur
De auto gaf een buitentemperatuur aan van 110 graden. Fahrenheit - welteverstaan. Desalniettemin is dat ruim 43 graden Celsius. Op een bepaald stuk snelweg stonden borden dat je je airco UIT moest zetten om oververhitting van de motor te voorkomen. Dit omdat de weg langzaam, maar over ruim 30 km gestaag omhoog gaat zonder dat je het doorhebt. En dan moet de motor nog harder werken in die zinderende hitte.
De zonne-energiecentrale
In de Mojavewoestijn zagen we wat leek op een groot aantal zonnepanelen. Ik had ze al eerder gezien tijdens mijn groot vliegavontuur in 2015, en het zijn geen zonnepanelen. Het zijn duizenden spiegels die het zonlicht doen reflecteren op een grote toren in het midden. Daar worden zulke hoge temperaturen bereikt dat water verdampt en zo turbines aandrijft voor de opwekking van electriciteit. Bijna 400MW bij elkaar!
We verblijven nu slechts één nacht in Las Vegas en later in de vakantie nog een nacht. Nu dus de uitgesproken kans om alles goed te bekijken. We begonnen met een rit per auto langs de Strip, langs alle grote casino's.
We verbleven in de Excalibur - een op ridders gebaseerde hotel/casino. Omdat het goedkoop was, hadden we twee kamers gereserveerd (meestal slapen we met zijn vieren op één kamer). Maar bij de check-in ging wat mis en hadden we voor nog geen EUR75 twee ruime kamers en de parkeergarage betaald. (Je hoort ons niet klagen!).
Na een duikje in het zwembad liepen we de hele Strip af - door alles casino's heen.
De kinderen mochten een ritje maken in de achtbaan die om casino New York New York heen draait. Hier staat ook de Statue of Liberty, de Empire State Building, de Brooklyn Bridge.
En er tegenover stond de Eiffeltoren (van casino Paris).
We zagen de prachtige bloementuin binnenin Bellagio, met "eieren" van 1.5m doorsnee, ieder gemaakt van 1400 bloemen, die nog eens dagelijks vervangen worden! En buiten de fonteinshow (dat toch een beetje zielig is na wat er dagelijks in Downtown Dubai te zien is).
Daarna nog de romeinse weelde van Caesars Palace...
...en de gondels en het San Marcoplein in de Venetian.
Na alle indrukken van deze maffe stad is het tijd om te gaan slapen.
Morgen eerst eens shoppen bij de Outlet Mall en dan gaat onze reis verder richting Grand Canyon.






No comments:
Post a Comment