Monday, July 17, 2017

Stilstaan bij 9/11

Nicky schrijft:
's Ochtends kwamen we vroeg aan bij de plek waar de Twin Towers stonden tot 11 september 2001.... Nu zijn er op die plekken twee gaten in de grond met watervallen. Daar omheen staan de namen van alle mensen die zijn omgekomen op 9/11. Pas als je al die namen daar ziet staan, realiseer je hoe ontzettend veel mensen die dag zijn omgekomen. Het was nog vroeg dus er waren weinig mensen. Dat betekent meer rust om even alles in je op te nemen. 

Vervolgens door naar het 9/11-museum om wat meer te weten te komen over alle gebeurtenissen die dag. Er gebeurde namelijk veel meer dan alleen de twee vliegtuigen die de Twin Towers invlogen. Het museum is gebouwd onder de grond waar de Towers stonden. Eenmaal binnen zijn er verschillende delen van het museum. Er staan brokstukken tentoongesteld, maar er is ook een hele tijdlijn gemaakt van alles wat er die dag gebeurde. Verschillende verhalen worden verteld door allerlei mensen: van brandweerman tot weduwe, van ooggetuige tot iemand die verongelukt is. Dat was ook het gene wat iets in mij losmaakte. Er waren verschillende spraakopnames te horen van mensen die in het vliegtuig zaten wat net gekaapt was. Ze wisten niet wat er ging gebeuren, of ze hun geliefden ooit nog terug zouden zien. Je hoorde de twijfel, angst en hoop in hun stem. Sommige klonken nog verrassend kalm, terwijl je bij andere wat meer angst hoorde. Daarna was er een ruimte waar wat heftige beelden te zien waren. De mensen die gevangen zaten boven de vuurzee in de torens konden niet weg. Sommige besloten liever te springen dan om te komen in de vuurzee. Er zijn verschillende opnames van al die mensen. Wij hadden besloten die beelden toch te kijken. Het was heel heftig om te zien. 

Na dit museum staken we de straat over naar de nieuwe One World Trade Center. Dit is het nu het hoogste gebouw in New York. Na een soort attractiepark-achtige ingang gelopen te hebben kwamen we bij de lift aan die ons naar boven zou brengen. Ook de lift was perfect uitgewerkt. Terwijl de lift omhoog ging, leek het alsof je ook omhoog ging. Je zag New York gebouw worden tot de dag van vandaag. Op dat moment waren we boven. Vanaf boven had je prachtig uitzicht over heel de stad. Je kon helemaal rondom lopen en alle kanten bekijken. Het was gelukkig mooi weer, dus we konden alles goed zien. 




Daarna weer door, we gingen wandelen door een park wat op een oude metrolijn is gemaakt. Het ligt dus zo'n 10 meter boven de grond. Ondanks dat New York een hele grote stad is, zijn er toch wel een aantal parkjes met als hoogtepunt natuurlijk Central Park. 



No comments:

Post a Comment