Sunday, July 23, 2017

De Tour de France maar dan anders!

Brigitta schrijft:

Na gisteren SF te voet en per cable car te hebben verkend, werd het tijd om wat grotere afstanden af te leggen. Per auto gaan we deze vakantie al veel doen dus als echte Hollanders (en 1 bijna Hollander) ga je dan natuurlijk per fiets. San Francisco is een fietsvriendelijke stad, op de steile heuvels na dan, met veel fietspaden en routes. Jonathan had een ontzettend leuke fietsverhuur weten te vinden - "Basically Free Bike Rental" - met goeie fietsen, een leuke gids (Dave) en een heel leuk prijsje! Ook daar kwam ons Nederlands en een beetje Schots bloed om de hoek kijken. De prijs, die we moesten betalen voor de huur van de fietsen en de gids mocht je volledig besteden bij een mega grote sportzaak aan de rand van het centrum en............. geen addertjes onder het gras. Voor degene, die ooit dit willen gaan doen, adresje is bij ons op te vragen!

Vanochtend om half tien verzameld, zadels op de goeie hoogte en gaan met die banaan. Eerst nog lekker vlak langs Fisherman's Wharf maar al gauw het eerste kuitenbijtertje om naar Fort Mason te komen en vervolgens een klim omhoog de Golden Gate op. Jonathan en ik hadden de vorige dag tijdens het hardlopen de Golden Gate in het zonnetje gezien en dan lijkt hij inderdaad aardig golden maar vandaag was tie in de watten gehuld.
Een bekend fenomeen aan deze kust is de mist die vanuit zee op komt zetten en als een dikke deken over in dit geval de brug valt. In Californie is de temperatuur het gehele jaar redelijk mediteraan en langs deze kust komt de koude golfstroom, een combinatie die dus regelmatig mist geeft. De Golden Gate was nauwelijks te zien en ook kon je de hoogte tot aan het water niet goed zien wat ook spectaculair schijnt te zijn. Jammer maar helaas dus maar ook dit had wel iets, al die boten die er onder door vaarden en flink op de scheepstoeter aan het rammen waren en ....... zorgen dat je op je fietsje bleef zitten want het waaide ook heel erg hard. Moest weer even denken aan op de fiets naar school in november!


Zodra we aan de overkant waren was de mist weg en was het gelijk een heel stuk warmer.


Daar via een omweg met mooie natuur en ook weer de nodige steile hellingen naar Sausalito gefietst.
Voor het geval we niet meer wisten waar ons hart zat........... dat hebben we, in ieder geval ik, goed voelen kloppen.



Sausalito, heeft wel iets weg van de plaatsjes aan de Franse en Italiaanse Riviera. Lekker op een terrasje bij een Italiaan gegeten voordat we terug gingen over de winderige brug. Zodra we de brug weer over waren was de mist redelijk verdwenen, hebben we dus ingeslagen bij die sportwinkel  en hebben we een stuk door het Golden Gate park gefietst. Schijnt het grootste stadspark ter wereld te zijn, dus zelfs groter dan Central Park in New York.
Mijn benen wilden daar niet meer zo goed de berg op evenals mijn fiets, waar de ketting vanaf liep😏
Gelukkig er weer op gekregen en daarna alleen nog maar bergaf of vlak. Op Market Street, een gewone en drukke winkelstraat, kregen we de wat minder mooie kant van het leven in de USA te zien, veel zwevers en junks.
Vanavond gegeten bij een echte superbasis Amerikaanse hamburgertent "In-N-Out  Burger"; weinig keus maar goed en goedkoop.

Ons laatste dag SF zit er weer op. Morgen begint onze rondreis per auto, die Jonathan en ik vanochtend vroeg al hebben opgehaald. Wat een bakbeest maar daarover morgen meer.



  

No comments:

Post a Comment